
Samarbejdsaftale mellem skoler og børnehuse i Mørkhøj distrikt for skoleåret 2019/2020
Områdeleder for distriktets børnehuse samt en faglig leder fra hver Skole er ansvarlig for at redigere og udfærdige en samarbejdsaftale hvert år samt et årshjul med datoer og aktiviteter i forbindelse med pædagogisk kontinuitet i distriktet. Årshjulet og samarbejdsaftalen sendes til alle børnehuse i distriktet samt findes på Mørkhøj og Enghavegård Skoles hjemmeside.
Mål og visioner
Værdigrundlaget i Gladsaxe kommunes to børnepolitiske (børnehuse og skole) målsætninger fortæller, at børnene skal inddrages som aktive og kompetente deltagere i det, der skal foregå. Den historie og kultur, barnet bringer med sig fra hjem og børnehus til SFO og skole, skal værdsættes.
I overgangsfasen er det væsentligt, at børnene oplever og bliver støttet i:
- at barnet hører til, at være medspiller
- at barnet kan og ved mange ting
- at barnet kan mestre mange ting
Grundlaget for samarbejdsaftalen bygger på, et i forvejen, stærkt og tæt samarbejde mellem skoler og børnehuse.Vi har organiseret samarbejdet på en sådan måde at der er tværgående mødeforaer for både ledelse og medarbejdere. På ledelsesplan mødes vi kontinuerligt for at planlægge og følge op på de tiltag der arbejdes med i området. Det betyder at vi har mulighed for kontinuerligt at tilpasse og justere tiltagene.
På medarbejdereniveaut arbejder vi dels med 2 årlige studiekredse for relevante medarbejdere. Herudover arbejder vi med Gensidige praksisbesøg.
Gensidige praksisbesøg er læringsforløb hvor pædagoger og lærere besøger hinandens praksis.
Formålet med disse besøg er børnene i Mørkhøj fremadrettet oplever en større sammenhæng og kontinuitet mellem læringsmiljøet i børnehusene og læringsmiljøet i skolen. Målet er at være nysgerrige på hinandens praksis – at opleve en almindelig børnehavedag/skoledag. Umiddelbart efter besøgene tilrettelægges en opfølgende studiekreds for alle de deltagende praktikere, hvor der skabes et refleksionsrum omkring fælles metoder og elementer i overgangen. Desuden ønskes en styrkelse af relationerne medarbejderne imellem.
Handleplan:
Forældremøde i børnehusene
I september måned, i forbindelse med opstart på efteråret projekt, afholder børnehusene et møde for forældre til skolesøgende børn. Dette for at informere om hvordan og med hvilke kompetencer i fokus, vi arbejder med de børn, der skal starte i skole det kommende år.Hvert børnehus sender en invitation ud til forældrene.
Skolernes informationsaften vedrørende skolestart for kommende 0.klasser
Mørkhøj og Enghavegård skoler inviterer til informationsaftener i november. Dato og invitation vil ligge på skolens hjemmeside.
Invitationerne bliver endvidere sendt til distriktets børnehuse.
På informationsaftenerne deltager repræsentanter fra skolens ledelse og det pædagogiske personale.
Her vil forældrene og andre interessenter kunne høre oplæg om skolens værdier, læringsmiljøer og traditioner.
Der vil også være mulighed for, at høre om det første skoleår samt se indskolingens lokaler.
Åbent hus aften på skolerne
Skolerne holder åbent hus aften i januar måned. Her kan forældre og børn komme og se 0.klasserne og tale med børnehaveklasselederne. Der vil være mulighed for at få svar på spørgsmål omkring skolestart. I december måned starter web indskrivningen af børn til skolerne.
Ambassadørdagen i distriktet
Skolerne inviterer børnehusene til en spændende formiddag om skolestart.
Børnehusene taler med børnene om hvad de godt kunne tænke at spørge skolen om og sender derefter spørgsmålene til skolen.
Børnene vil blive delt i mindre grupper og komme rundt til små workshop med emner som fx læsebånd, fællesskabslege, og infokiosk.
Konklusion på 2. udviklingssamtale
Til brug for overdragelsen af det enkelte barn fra børnehus til skole benytter børnehusene et konklusionsskema fra udviklingssamtaler med forældrene.
Barnets udviklingsskema er lavet på baggrund af to udviklingssamtaler, som indeholder pædagogers og forældres samlede vurdering af barnets potentialer og kompetencer. Disse udviklingssamtaler bliver afholdt i løbet af det sidste år i børnehuset, som forberedelse til barnets skolestart.
Skemaet bruges derefter til at viderebringe oplysningerne om det enkelte barn til skolen og anvendes i forbindelse med klassedannelse i skolen. Skoler og børnehuse arbejder med den målsætning, at der bliver en sammenhæng mellem udviklingsskemaet fra børnehusene og skolens elevplaner.
Hvis der er børn med særlige behov kan skolen inviteres til at deltage i den sidste forældresamtale i børnehuset, for at lave den bedst mulige skolestart for barnet. Der vil være mulighed for at stille opklarende spørgsmål, afstemme forventninger til skolestart eller aftale en konkret handleplan.
Barnets udviklingsskema er et officielt element i Gladsaxe kommunes model for overgangen fra børnehus til skole. Hvis du vil læse nærmere om Gladsaxe Kommune’s model for pædagogisk kontinuitet så gå ind på www.gladsaxe.dk, under politik, under planer, politikker og visioner, under familie børn og unge, på siden er der et link til folderen: Helhed og sammenhæng i børns liv.
Intensiverede overdragelsesforløb
Et tiltag på kommunalt plan. Der indgås aftaler mellem forældre, skole og børnehus om at lave et intensiveret overdragelsesforløb. Det betyder, at der kan være flere fagpersoner indover for at sikre at barnet får den bedste overgang til skolen. Der udarbejdes en konkret handleplan i børnehuset sammen med forældrene. Skolen deltager i mødet. Efter skolestart holdes et opfølgende møde hvor næste handleplan laves.
Hvert år i januar måned indkalder områdeledere til planlægningsmøde, hvor årets IO foløb igangsættes og planlægges.
Skattekistedag og besøgsdag på skolen
I maj måned, bliver børnehusene inviteret til at besøge indskolingen med de børn, som skal starte i skole til august. Skolen inviterer til denne dag i tidsrummet 9.30 – 11.30. Der vil være et lille program for besøget i 0.klasse. Pædagogerne laver forskellige aktiviteter så børnene kan se hvad man kan i SFO. Alle børnehusene i Mørkhøj distrikt afleverer en skattekiste til skolen.
Skattekiste overdrages til skolen på skattekistedagen. Mørkhøj skole og Enghavegård skole har hver deres skattekistedag. Skattekisterne præsenteres i juni måned på SFO.
Skattekisten er et officielt element i Gladsaxe kommunes model i overgangen fra børnehus til skole.
Skattekisten indeholder børnegruppens ”skattede ting”. Disse elementer skal medvirke til at skabe nye relationer ud fra et genkendeligt grundlag i SFO og senere i 0.klasse. Pædagoger, børnehaveklasseledere og lærere er således forpligtiget til at videreudvikle den pædagogiske praksis med afsæt i det børnene medbringer.
Skattekisten indeholder:
- Et foto af børnegruppen med gruppens pædagoger
- Dokumentation med illustrationer/tekst fra sidste projektforløb i børnehuset.
- Kopier af 3 fælleslege som er blevet brugt i børnehaven.
- Kopier af 3 sange som er blevet brugt i børnehaven.
- En gave til SFO, som ikke er alt for stor og kan hænges op eller bruges aktivt, f.eks. et maleri eller et hjemmelavet spil
Barnets digitale kuffert.
Hvert barn laver en digital kuffert i børnehuset. Det er en Book Creator på Ipad. Alle digitale kufferter bliver frigivet til skolen 1.6 når børnene starter i SFO. Der arbejdes med den digitale kuffert fra skolestart. Hver kuffert præsenteres i klassen. Der arbejdes med de forskellige elementer hen over året. Feks. Et kompetencetræ, målebånd i matematik, barnets familie i projekt med at indrette små huse m.v. Barnets digitale kuffert er et obligatorisk element i Gladsaxe kommunes model i overgangen fra børnehus til skole.
Elementerne bliver lavet i projekter hen over året i børnehusenes skolegrupper. Der tages udgangspunkt i filosofiske samtaler med barnet samt læring ud fra John Hattis teori omkring synlig læring og progression.
Den digitale kufferts elementer:
- En tegning af barnets familie.
- Et element omkring højde, målebånd
- Barnets kompetenceportræt, som beskriver hvad barnets læringskompetencer.
- En tegning lavet på baggrund af en fælles snak om emnet ”vi skal i skole”
Disse ting skal støtte barnet, når det fortæller om sig selv i de nye sammenhæng i SFO og 0.klasse.
Velkomstaften for forældre og børn på skolen.
I maj måned er der velkomstaften på begge skoler for forældre og børn. Det er et informationsmøde om modtagelsen i SFO og hvad der er vigtigt i overgangen mellem børnehus og SFO/skole. Forældrene bliver orienteret om de forventninger skolen har til det kommende samarbejde.